اسلام ويب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

من فقه الدعاء يقول سيدنا عمر بن الخطاب - رضي الله عنه -: "أنا لا أحمل همَّ الإجابة، وإنما أحمل همَّّ الدعاء، فإذا أُلهمت الدعاء كانت الإجابة معه". وهذا فهم عميق أصيل ، فليس كل دعاء مجابًا، فمن الناس من يدعو على الآخرين طالبًا إنزال الأذى بهم ؛ لأنهم ينافسونه في تجارة ، أو لأن رزقهم أوسع منه ، وكل دعاء من هذا القبيل ، مردود على صاحبه لأنه باطل وعدوان على الآخرين. والدعاء مخ العبادة ، وقمة الإيمان ، وسرّ المناجاة بين العبد وربه ، والدعاء سهم من سهام الله ، ودعاء السحر سهام القدر، فإذا انطلق من قلوب ناظرة إلى ربها ، راغبة فيما عنده ، لم يكن لها دون عرش الله مكان. جلس عمر بن الخطاب يومًا على كومة من الرمل ، بعد أن أجهده السعي والطواف على الرعية ، والنظر في مصالح المسلمين ، ثم اتجه إلى الله وقال: "اللهم قد كبرت سني ، ووهنت قوتي ، وفشت رعيتي ، فاقبضني إليك غير مضيع ولا مفتون ، واكتب لي الشهادة في سبيلك ، والموت في بلد رسولك". انظر إلى هذا الدعاء ، أي طلب من الدنيا طلبه عمر، وأي شهوة من شهوات الدنيا في هذا الدعاء ، إنها الهمم العالية ، والنفوس الكبيرة ، لا تتعلق أبدًا بشيء من عرض هذه الحياة ، وصعد هذا الدعاء من قلب رجل يسوس الشرق والغرب ، ويخطب وده الجميع ، حتى قال فيه القائل: يا من رأى عمرًا تكسوه بردته ** والزيت أدم له والكوخ مأواه يهتز كسرى على كرسيه فرقًا ** من بأسه وملوك الروم تخشاه ماذا يرجو عمر من الله في دعائه ؟ إنه يشكو إليه ضعف قوته ، وثقل الواجبات والأعباء ، ويدعو ربه أن يحفظه من الفتن ، والتقصير في حق الأمة ، ثم يتطلع إلى منزلة الشهادة في سبيله ، والموت في بلد رسوله ، فما أجمل هذه الغاية ، وما أعظم هذه العاطفة التي تمتلئ حبًا وحنينًا إلى رسول الله - صل الله عليهلم -: (أن يكون مثواه بجواره). يقول معاذ بن جبل - رضي الله عنه -: "يا بن آدم أنت محتاج إلى نصيبك من الدنيا ، وأنت إلى نصيبك من الآخرة أحوج ، فإن بدأت بنصيبك من الآخرة ، مرّ بنصيبك من الدنيا فانتظمها انتظامًا ، وإن بدأت بنصيبك من الدنيا ، فائت نصيبك من الآخرة ، وأنت من الدنيا على خطر). وروى الترمذي بسنده عن النبي - صل الله عليهلم -: أنه قال: ((من أصبح والآخرة أكبر همه جمع الله له شمله ، وجعل غناه في قلبه ، وأتته الدنيا وهي راغمة ، ومن أصبح والدنيا أكبر همه فرَّق الله عليه ضيعته ، وجعل فقره بين عينيه ولم يأته من الدنيا إلا ما كُتب له)). وأخيرًا .. أرأيت كيف أُلهم عمر الدعاء وكانت الإجابة معه ، وصدق الله العظيم إذ يقول: (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) (186)" (البقرة:186).


 

 The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة


avatar


نقــاط : 100240
The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء Oooo14
The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء User_o10

The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء Empty
مُساهمةموضوع: The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء   The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء Emptyالثلاثاء 4 سبتمبر 2012 - 12:01

The Lives of the Prophets


Are the prophets alive or dead?
Whe Prophet Muhammed (pbuh) went on the miraaj (ascension), all the prophets prayed behind him in al-Masjid al-Aqsa, then prophet Muhammed (pbuh) went though each heaven and met some of the more well known prophets again who must have prayed behind him earlier. Therefore, how could the prophets be in al-Masjid al-Aqsa and then in the heavens after.
Or are the prophets alive, but in a different reality to us?

Praise be to Allaah.

The Prophets (blessings and peace of Allaah be upon them) are dead as far as the people of this world are concerned. Allaah says, addressing the last and best of them (interpretation of the meaning):

“Verily, you (O Muhammad) will die, and verily, they (too) will die”

[al-Zumar 39:30]

But before Allaah they are alive, for if the martyrs are alive with Allaah, then the Prophets are undoubtedly higher in status before Allaah. See Fath al-Baari, 6/444.

It was narrated in an authentic report that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The Prophets are alive in their graves and they pray.” (Narrated by al-Bazzaar; classed as authentic by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2790). This prayer is something that they are blessed with just as the people of Paradise are blessed with tasbeeh (glorifying Allaah).

They (blessings and peace of Allaah be upon them) are in their graves apart from ‘Eesa (Jesus)(peace be upon him), whom Allaah raised up into heaven, as He says (interpretation of the meaning):

“But they killed him not, nor crucified him, but it appeared so to them [the resemblance of ‘Eesa (Jesus) was put over another man (and they killed that man)], and those who differ therein are full of doubts. They have no (certain) knowledge, they follow nothing but conjecture. For surely; they killed him not [i.e. ‘Eesa (Jesus), son of Maryam (Mary)]:

But Allaah raised him [‘Eesa (Jesus)] up (with his body and soul) unto Himself (and he is in the heavens). And Allaah is Ever All-Powerful, All-Wise.”

[al-Nisa’ 4:157-158]

With regard to the Prophets praying behind the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) on the night of the Isra’ (Night Journey), they prayed behind him in spirit, but their bodies were in their graves. The same applies to his seeing the Prophets during the Mi’raaj (ascent into heaven), when he saw Adam in the lowest heaven, and ‘Eesa and Yahya in the second heaven, and Yoosuf in the third, and Idrees in the fourth, and Haroon in the fifth, and Moosa in the sixth, and Ibraaheem in the seventh, or vice versa. He saw their souls appear in the shape of their bodies.

Some people say that he saw the same bodies that are buried in the graves, but this view does not carry any weight.

But ‘Eesa ascended into heaven body and soul, and the same is said of Idrees.

But with regard to Ibraaheem, Moosa and others, they are buried on earth.

The Messiah (may the blessings and peace of Allaah be upon him and all the other Prophets) will inevitably descend to earth, to the white minaret in the east of Damascus; he will kill the Dajjaal (“Antichrist”), break the cross and kill the pigs, as is proven in the saheeh ahaadeeth (authentic reports). Hence he is in the second heaven even though he is superior to Yoosuf, Idrees and Haroon, because he will descend to the earth before the Day of Resurrection, unlike the other Prophets. And Adam is in the lowest heaven because the souls of his descendents who are blessed (i.e., destined for Paradise) will be shown to him. As for the souls of the doomed (i.e., those who are destined for Hell) the gates of heaven will not be opened for them and they will not enter Paradise until the camel passes through the eye of the needle. So if they will be shown to him, he has to be near them. There is no contradiction in the fact that they (may blessings and peace of Allaah be upon them) prayed behind the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) then he met some of them after he was taken up into the heavens, because the souls are like the angels, they may ascend and descend in an instant; they are not like bodies.

Adapted from Majmoo’ al-Fataawa by Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him), 4/328-329.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
The Lives of the Prophets .. حياة الأنبياء
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» The First of the Prophets and the First of the Messengers .. وأول الأنبياء وأول الرسل
» Are the Prophets Equal?
» الأخلاق في حياة ودعوة الأنبياء عليهم السلام
» المرأة في حياة الأنبياء (عليهم الصلاة والسلام)
» Discussion With a Christian: The Oneness of God is the Message of Jesus and all the Prophets, Peace be

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اسلام ويب :: ۩✖ Known to the islam ۩✖ :: Discover Islam :: Belief in the Messengers-
انتقل الى: