اسلام ويب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

من فقه الدعاء يقول سيدنا عمر بن الخطاب - رضي الله عنه -: "أنا لا أحمل همَّ الإجابة، وإنما أحمل همَّّ الدعاء، فإذا أُلهمت الدعاء كانت الإجابة معه". وهذا فهم عميق أصيل ، فليس كل دعاء مجابًا، فمن الناس من يدعو على الآخرين طالبًا إنزال الأذى بهم ؛ لأنهم ينافسونه في تجارة ، أو لأن رزقهم أوسع منه ، وكل دعاء من هذا القبيل ، مردود على صاحبه لأنه باطل وعدوان على الآخرين. والدعاء مخ العبادة ، وقمة الإيمان ، وسرّ المناجاة بين العبد وربه ، والدعاء سهم من سهام الله ، ودعاء السحر سهام القدر، فإذا انطلق من قلوب ناظرة إلى ربها ، راغبة فيما عنده ، لم يكن لها دون عرش الله مكان. جلس عمر بن الخطاب يومًا على كومة من الرمل ، بعد أن أجهده السعي والطواف على الرعية ، والنظر في مصالح المسلمين ، ثم اتجه إلى الله وقال: "اللهم قد كبرت سني ، ووهنت قوتي ، وفشت رعيتي ، فاقبضني إليك غير مضيع ولا مفتون ، واكتب لي الشهادة في سبيلك ، والموت في بلد رسولك". انظر إلى هذا الدعاء ، أي طلب من الدنيا طلبه عمر، وأي شهوة من شهوات الدنيا في هذا الدعاء ، إنها الهمم العالية ، والنفوس الكبيرة ، لا تتعلق أبدًا بشيء من عرض هذه الحياة ، وصعد هذا الدعاء من قلب رجل يسوس الشرق والغرب ، ويخطب وده الجميع ، حتى قال فيه القائل: يا من رأى عمرًا تكسوه بردته ** والزيت أدم له والكوخ مأواه يهتز كسرى على كرسيه فرقًا ** من بأسه وملوك الروم تخشاه ماذا يرجو عمر من الله في دعائه ؟ إنه يشكو إليه ضعف قوته ، وثقل الواجبات والأعباء ، ويدعو ربه أن يحفظه من الفتن ، والتقصير في حق الأمة ، ثم يتطلع إلى منزلة الشهادة في سبيله ، والموت في بلد رسوله ، فما أجمل هذه الغاية ، وما أعظم هذه العاطفة التي تمتلئ حبًا وحنينًا إلى رسول الله - صل الله عليهلم -: (أن يكون مثواه بجواره). يقول معاذ بن جبل - رضي الله عنه -: "يا بن آدم أنت محتاج إلى نصيبك من الدنيا ، وأنت إلى نصيبك من الآخرة أحوج ، فإن بدأت بنصيبك من الآخرة ، مرّ بنصيبك من الدنيا فانتظمها انتظامًا ، وإن بدأت بنصيبك من الدنيا ، فائت نصيبك من الآخرة ، وأنت من الدنيا على خطر). وروى الترمذي بسنده عن النبي - صل الله عليهلم -: أنه قال: ((من أصبح والآخرة أكبر همه جمع الله له شمله ، وجعل غناه في قلبه ، وأتته الدنيا وهي راغمة ، ومن أصبح والدنيا أكبر همه فرَّق الله عليه ضيعته ، وجعل فقره بين عينيه ولم يأته من الدنيا إلا ما كُتب له)). وأخيرًا .. أرأيت كيف أُلهم عمر الدعاء وكانت الإجابة معه ، وصدق الله العظيم إذ يقول: (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) (186)" (البقرة:186).


 

  Salvation and Original Sin in Christianity الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة


avatar


نقــاط : 100240
  Salvation and Original Sin in Christianity   الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية Oooo14
  Salvation and Original Sin in Christianity   الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية User_o10

  Salvation and Original Sin in Christianity   الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية Empty
مُساهمةموضوع: Salvation and Original Sin in Christianity الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية     Salvation and Original Sin in Christianity   الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية Emptyالسبت 1 سبتمبر 2012 - 20:39

  Salvation and Original Sin in ChristianityThe problem I have with Christian thought is the concept of 'original sin'. By this doctrine, a child is born sinful (& therefore punishable?). I cannot accept this. All children are born innocent. Does a 3-year-old go to hell? They may be mischevious at times but their intentions are nothing more than to experiment to find out the rules.Without original sin there is no need for any idea of a great event to remove this burden from human beings. The idea that Jesus (peace be upon him) was crucified to take away the sin of man looses its meaning when sin enters and leaves life in the same way it has always done - through the actions of individuals; there is no need for 'salvation' except through repentance and forgiveness of God (as Adam did, as Abraham did and as all believers until the beginnings of Christianity did and they were not Christians.) ; there is then no reason to accept the divinity of Christ or that his mission was profoundly & essentially different from that of previous prophets.Original sin makes the whole concept of sin confused in Christianity. How do I know if I did something wrong? I didn't someone else did and I get the blame for it!
Another thing I find confused is the idea of sacrifice. The Christian idea seems to be that "the innocent (such as a lamb) must die to save the sinful. (i.e. Christ must die to save man). This seems to miss the point that sacrifice is where people give up something they value highly. I might sacrifice my time, money etc.Who sacrificed what in the story of Christ's crucifixion? Certainly no human being. And how can God sacrifice something. - He owns everything & has absolute power over everything.
How can he give up anything?!
This is just one aspect of what to me seems the basic problem with Christianity: If Christ died to atone for our sins then this great act must have changed something about the way to salvation, i.e. that before the act people had a certain route to salvation and that after the act the route to salvation is profoundly different. Indeed this seems to be the claim at the heart of Christianity. But if God fundamentally changes the way he judges people in different times from being harsh to being easier, then this can hardly be justice! On the other hand, if there is no fundamental change in the route to salvation, then why all the fuss? - it doesn't really matter whether Jesus died on the cross or not.Besides, what evidence do we have that Jesus actually died on the cross? We have no physical evidence, we have no accounts of eye witnesses, all we have is the hearsay evidence of 1 person. This sort of evidence would be inadmissable, even if the event
happened yesterday, in a court case to prosecute someone for any minor offence. Yet it is acceptance of this event which determines whether or not Christianity condemns 80% of the worlds population and which guarantees the remaining 20%
slavation! - For the (sinful?) disbelief in such a barely credible event there seems a huge price to pay.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
Salvation and Original Sin in Christianity الخلاص والخطيئة الأصلية في المسيحية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
»  Christianity : The Original and the Present Reality
»  GOD IN CHRISTIANITY WHAT IS HIS NATURE?
» جرائم النصرانية - Crimes of Christianity
»  الكعبة المشرفة والاتجاهات الأربع الجغرافية الأصلية ودلالاتها الفلكية
»  اكذوبة الخلاص

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اسلام ويب :: ۩✖ Known to the islam ۩✖ :: Discover Islam :: Belief in the Messengers-
انتقل الى: