اسلام ويب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

من فقه الدعاء يقول سيدنا عمر بن الخطاب - رضي الله عنه -: "أنا لا أحمل همَّ الإجابة، وإنما أحمل همَّّ الدعاء، فإذا أُلهمت الدعاء كانت الإجابة معه". وهذا فهم عميق أصيل ، فليس كل دعاء مجابًا، فمن الناس من يدعو على الآخرين طالبًا إنزال الأذى بهم ؛ لأنهم ينافسونه في تجارة ، أو لأن رزقهم أوسع منه ، وكل دعاء من هذا القبيل ، مردود على صاحبه لأنه باطل وعدوان على الآخرين. والدعاء مخ العبادة ، وقمة الإيمان ، وسرّ المناجاة بين العبد وربه ، والدعاء سهم من سهام الله ، ودعاء السحر سهام القدر، فإذا انطلق من قلوب ناظرة إلى ربها ، راغبة فيما عنده ، لم يكن لها دون عرش الله مكان. جلس عمر بن الخطاب يومًا على كومة من الرمل ، بعد أن أجهده السعي والطواف على الرعية ، والنظر في مصالح المسلمين ، ثم اتجه إلى الله وقال: "اللهم قد كبرت سني ، ووهنت قوتي ، وفشت رعيتي ، فاقبضني إليك غير مضيع ولا مفتون ، واكتب لي الشهادة في سبيلك ، والموت في بلد رسولك". انظر إلى هذا الدعاء ، أي طلب من الدنيا طلبه عمر، وأي شهوة من شهوات الدنيا في هذا الدعاء ، إنها الهمم العالية ، والنفوس الكبيرة ، لا تتعلق أبدًا بشيء من عرض هذه الحياة ، وصعد هذا الدعاء من قلب رجل يسوس الشرق والغرب ، ويخطب وده الجميع ، حتى قال فيه القائل: يا من رأى عمرًا تكسوه بردته ** والزيت أدم له والكوخ مأواه يهتز كسرى على كرسيه فرقًا ** من بأسه وملوك الروم تخشاه ماذا يرجو عمر من الله في دعائه ؟ إنه يشكو إليه ضعف قوته ، وثقل الواجبات والأعباء ، ويدعو ربه أن يحفظه من الفتن ، والتقصير في حق الأمة ، ثم يتطلع إلى منزلة الشهادة في سبيله ، والموت في بلد رسوله ، فما أجمل هذه الغاية ، وما أعظم هذه العاطفة التي تمتلئ حبًا وحنينًا إلى رسول الله - صل الله عليهلم -: (أن يكون مثواه بجواره). يقول معاذ بن جبل - رضي الله عنه -: "يا بن آدم أنت محتاج إلى نصيبك من الدنيا ، وأنت إلى نصيبك من الآخرة أحوج ، فإن بدأت بنصيبك من الآخرة ، مرّ بنصيبك من الدنيا فانتظمها انتظامًا ، وإن بدأت بنصيبك من الدنيا ، فائت نصيبك من الآخرة ، وأنت من الدنيا على خطر). وروى الترمذي بسنده عن النبي - صل الله عليهلم -: أنه قال: ((من أصبح والآخرة أكبر همه جمع الله له شمله ، وجعل غناه في قلبه ، وأتته الدنيا وهي راغمة ، ومن أصبح والدنيا أكبر همه فرَّق الله عليه ضيعته ، وجعل فقره بين عينيه ولم يأته من الدنيا إلا ما كُتب له)). وأخيرًا .. أرأيت كيف أُلهم عمر الدعاء وكانت الإجابة معه ، وصدق الله العظيم إذ يقول: (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) (186)" (البقرة:186).


 

 When seeking guidance in decision-making (Istikharah)

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة


avatar


نقــاط : 100215
When seeking guidance in decision-making (Istikharah) Oooo14
When seeking guidance in decision-making (Istikharah) User_o10

When seeking guidance in decision-making (Istikharah) Empty
مُساهمةموضوع: When seeking guidance in decision-making (Istikharah)   When seeking guidance in decision-making (Istikharah) Emptyالخميس 18 أكتوبر 2012 - 6:57

When seeking guidance in decision-making (Istikharah)

On the authority of Jabir Ibn 'Abdullah he said: 'The Prophet (peace and blessings be upon him) would instruct us to pray for guidance in all of our concerns, just as he would teach us a chapter from the Quran. He (peace and blessings be upon him) would say ' If any of you intends to undertake a matter then let him pray two supererogatory units (two Rak'a Nafilah) of prayer and after which he should supplicate:

Allahomma inni astakheeroka bi'ilmik. Wa'astaqdiroka biqodratik. Wa'as'aloka min fadlikal-'azeem. Fa'innaka taqdiru wala aqdir. Wata'lamo wala-a'lam. Wa'anta-allamul ghuyoob. Allahumma in kunta ta'lamu anna [Hathal-Amra] khayul-lee fi deenee wama'ashi wa'ajila amri wa'ajilah, faqdorho lee, wayassirho lee, thomma-barik lee fih. Wa'in konta ta'lamo anna [Hathal-Amra] sharrul-lee fi deenee. Wama'ashi. Wa'ajila amri. Wa'ajilaho. Fasrifho 'annee. Wasrifnee 'anh. Waqdur leyal-khayr haytho kan. Thomma ardini Bih.

Translation of Du'a:

'O Allah, I seek Your counsel by Your knowledge and by Your power I seek strength and I ask You from Your immense favor, for verily You are able while I am not and verily You know while I do not and You are the Knower of the unseen. O Allah, if You know this affair -and here he mentions his need- to be good for me in relation to my religion, my life, and end, then decree and facilitate it for me, and bless me with it, and if You know this affair to be ill for me towards my religion, my life, and end, then remove it from me and remove me from it, and decree for me what is good wherever it be and make me satisfied with such.'

One who seeks guidance from his Creator and consults his fellow believers and then remains firm in his resolve does not regret, for Allah has said:

"and consult them in the affair. Then when you have taken a decision, put your trust in Allah." [Noble Quran 3:159]

Notes:

The above Du'a is to be recited when there is uncertainty about the advisability of taking a decision, provided it is Islamically permissible.

After performing Wudu' (ablution), one should offer two Rak'as (Sunnah required for this purpose).

Before reciting the Du'a it should be made sure that the person is not already inclined to a given decision; otherwise it will mean the person is not serious about seeking guidance from Allah.

In making this Du'a the actual matter or decision concerning which divine guidance is being sought should be mentioned instead of the words (Hathal Amra) in transliteration or the words "this matter" in the translation above.

After reciting the Du'a (immediately or later on), one may feel more favorably disposed toward one choice or the other.

Salatul istikharah

from the book Fiqh us-Sunnah by As-Sayyid Sabiq

It is a sunnah that, if one must choose between permissible alternatives, one should pray two Rak'as sunnah, be they regular sunnah prayers or a prayer for entering a mosque, and so on, during any time of the day or night, and to recite therein whatever one wishes of the Quran after reciting Al-Fatihah. Then one should praise Allah and send salutations to the Prophet (peace and blessings be upon him) and recite the following supplication which has been recorded by Bukhari in Jabir's narration: The Prophet (peace and blessings be upon him) would teach us al-Istikharah for all of our affairs as he would teach us a surah of the Quran. He said 'if one of you is deliberating over an act, he should pray two Rak'as and say:

"O Allah, I consult You as You are All-Knowing and I appeal to You to give me power as You are Omnipotent, I ask You for Your great favor, for You have power and I do not, and You know all of the hidden matters. O Allah! If you know that this matter (then mention it) is good for me in my religion, my livelihood, and for my life in the Hereafter (or he said 'for my present and future life') then ordain it for me, make it (easy) for me and bless it for me. And if You know that this matter is bad for my religion, my livelihood and my life in the Hereafter (or he said 'for my present and future life') then turn it away from me and turn me away from it and ordain the good for me wherever it be and make me be pleased with it."

There is nothing authentic concerning anything specific that is to be recited in the prayer nor is there any authentic report concerning how many times one should repeat it.

An-Nawawi holds that "after performing the istikharah, a person must do what he is wholeheartedly inclined to do and feels good about doing and should not insist on doing what he has desired to do before making the istikharah. And if his feelings change, he should leave what he had intended to do, otherwise he is not completely leaving the choice of Allah, and would not be honest in seeking aid from Allah's power and knowledge. Sincerity in seeking Allah's choice means that one should completely leave what one oneself desired or determined."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
When seeking guidance in decision-making (Istikharah)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اسلام ويب :: ۩✖ Known to the islam ۩✖ :: Discover Islam :: islam's women jewels of islam-
انتقل الى: